"עפרה קמה בתמיכת 'המערך', היום היא עדיין לא מוסדרת"

אריאל שרפר No Comments on "עפרה קמה בתמיכת 'המערך', היום היא עדיין לא מוסדרת"

היישוב עפרה כלול בכל מפה עתידית של מדינת ישראל, הוא הוקם על ידי ממשלת השמאל בראשות "המערך" אך עדיין, כבר 43 שנים הוא אינו מוסדר | שיחה עם מספר תושבים ביישוב מעלה תהיות ביחס לטיפול במעמד היישוב על ידי הממשלה הנוכחית | וגם, האם הטרמפיאדה בה אירע הפיגוע הרצחני לפני שבועיים, חזרה להיות מלאה?

היישוב עפרה בו התגורר הנרצח הי"ד צילום: נתי שוחט, פלאש 90
10:04
30.04.24
בצלאל קאהן ודוד חכם No Comments on אלוף במיל' זיו: "המזח הוא הישג אסטרטגי לחמאס"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בימים שחלפו מאז הפיגוע שאירע אור לב' בטבת תשע"ט, נר שמיני של חנוכה, בצומת הכניסה לישוב עפרה שבבנימין, רוב שבעת הפצועים כבר החלימו ויש כמה נפגעים שעדיין מתמודדים עם שיקום הגוף והנפש מהאסון הנורא שפקד אותם באבדן בנם התינוק בן השלושה ימים בלבד שיולד לפני זמנו בשל פציעת אמו שירה איש-רן בפיגוע הירי בכניסה לעפרה, וכמה ימים אחר כך הפך לצערה ולצער עם ישראל כולו לחלל הטרור הצעיר ביותר בארץ עד היום – עמיעד ישראל הי"ד.

בימים שאחרי הפיגוע חזר הישוב עופרה לשגרה אבל הכותרות הזכירו אותו יותר מתמיד. רה"מ ושר הביטחון סייר בבנימין והבטיח לבנות בעפרה 82 יחידות דיור חדשות, חברי ועדת החוץ והביטחון קיימו ישיבה מיוחדת בעפרה, ושרים, חברי כנסת, ופעילי-ימין קראו לפעול מידית להסדרת מעמדו המשפטי של הישוב ולאפשר לבנות בו בתים חדשים ולהרחיב את הקיימים.

שיחה קצרה על תחושות היום יום ומחשבות על העתיד הלא רחוק עם שניים מתושבי עפרה מלמדת משהו על המתיישבים שמסרבים בעקשנות ונחישות לתת לטרור לזרוע פחד בחייהם ובאותה עצמה וסערת רגשות דורשים מהמדינה להעניק להם את מה שכל ישוב אחר בארץ מקבל כדבר מובן מאליו.

חננאל כפיר, יו"ר מזכירות עפרה, מדגיש כבר בתחילת השיחה שאין תחושה של חוסר ביטחון אחרי הפיגוע וגם לא הייתה תחושה כזאת לפני כן. "התושבים לא מרגישים שינוי כלשהו, ואתה לא מרגיש מאוים בגלל המגורים בעפרה. יש בישוב שגרה ולפעמים לצערנו הרב קורה פיגוע כמו בכל אזור אחר בארץ ובמקרה של הפיגוע האחרון סמוך לישוב מתייחסים לזה כאירוע בודד והתושבים ממשיכים לתפוס טרמפים כרגיל. סביב הישוב לא מרגישים שום שינוי".

החיילים בסריקות אחרי הפיגוע בעפרה

החיילים בסריקות אחרי הפיגוע בעפרה

כיו"ר מזכירות היישוב, חננאל מבין היטב את תחושות תושבי עפרה שהוקם לפני 43 שנים (אגב, על ידי ממשלה בראשות המערך – כיום העבודה), למרות שהיום אין סכנה קיומית שמרחפת מעל בתי הישוב, אין איומים משפטיים בפינוי מבנים (למעט תשעה בתים שפונו ונהרסו בשנה האחרונה בשל פסיקת בג"צ שנבנו על קרקעות בבעלות פלסטינית פרטית), והישוב עפרה כלול בכל מפה עתידית של ישראל. בכל זאת הבניה במקום נתונה בהקפאה מתמשכת, אין תב"ע הכרחית ותכניות מפורטות להתפתחות עתידית, ובעיקר אין אפשרות להעביר תקציבים ממשלתיים, לאשר לבנות בתים חדשים, ולהרחיב את הבניה הקיימת. ולא רק בתים פרטיים אי אפשר לבנות בעפרה גם לא בונים שם גני ילדים ולא בית כנסת חדש והכרחי לשכונת "גבעת-צבי".

כפיר מתאר מציאות אבסורדית בעיניו בה רק 30% מקרקעות עפרה, ששימשו בעבר כמחנה צבאי לחיילי הצבא הירדני, נחשבות כיום רשמית כאדמות מדינה עם תב"ע (תכנית בניין עיר) וכל שאר הישוב נתון במאבק ממשפטי ממושך שאת סופו לא רואים באופק.

"הפיגוע האחרון בצומת עפרה העצים שוב את בעיית אי-ההסדרה של עפרה והעצים אותה וכתוצאה מכך הושגו ביום אחד 51 חתימות של חברי כנסת שתומכים בהסדרת הישוב. אולי זה יוביל בעתיד הקרוב "לחוק ההסדרה-עפרה" ואולי לא אך מה שבטוח שגם ח"כים ממפלגת העבודה מסכימים שצריך להסדיר את הישוב הזה", מסכם יו"ר המזכירות בעפרה חננאל כפיר.

תושב עפרה הרב והמחנך רמי גליקשטיין מדגיש את חשיבות הערנות למצב הביטחוני כל הזמן ולא רק אחרי פיגועים- אך גם הוא מציין את החזרה המהירה לשגרה ולחיים הרגילים בישוב- כולל עמידה בטרמפיאדה בצומת עפרה, וסירוב עיקש להיכנע לפחד המשתק שמנסים המחבלים להטיל על האזור.

"כל הזמן דורשים הסדרה לעפרה ויש פה עוול שצריך לתקן בלי קשר למצב הביטחוני. אם תהיה הסדרה וההתיישבות תגדל- זו מכה גדולה לטרור כי כשההתיישבות מתחזקת ונבנית זה מחליש את המחבלים" אומר בנחישות הרב רמי גליקשטיין וכל מילה נוספת מיותרת.



0 תגובות